Povestea unui afiș. Compania olandeză Philips în vizorul Siguranței

Afiș al companiei Philips SAR din timpul „caravanei publicitare” din 1939.

Înființată în 1892 de antreprenorul și inginerul belgian Gerard Philips, compania olandeză Philips a creat o sucursală în România în 1927. La sfârșitul anului 1939, chiar cu câteva zile înainte de Anul Nou, Philips SAR a intrat în vizorul Siguranței. Motivul: un afiș de popularizare al aparatelor de radio Philips. Timp de un deceniu, activitatea filialei românești a concernului olandez a constat în asamblarea și comercializarea pieselor importate din Olanda. Din 1938, Philips SAR a început să producă aparate de radio la fabrica din București. În vederea promovării noilor produse, Philips SAR a obținut aprobarea pentru organizarea unei „caravane de propagandă” în mai multe orașe, printre care Ploiești, Chișinău, Craiova, Balcic, Constanța etc.

Caravana inițiată de Philips în 1939 a avut parte de un incident comic, cum am putea să-l caracterizăm astăzi. Pe de altă parte, povestea afișului ne arată ce interpretări puteau da în epocă unui afiș reprezentanții Siguranței. Nu în ultimul rând, ne mai indică și preocupările polițiștilor cu câteva zile înainte de Anul Nou. Pe afișul caravanei, se afla o femeie care „arăta cu degetul Budapesta”, ceea ce i-a îndemnat pe angajații Siguranței din Ținutul Bucegi să concluzioneze că era vorba de „propagandă iredentistă maghiară”. Fără a sta pe gânduri, aceștia au confiscat 50 de afișe rămase nedistribuite și le-au trimis Direcției Generale a Poliției/Direcției Poliției de Siguranță în data de 30 decembrie 1939. În adresa care însoțea „corpurile delicte”, dintre care s-a păstrat la Arhivele Naționale în fondul DGP un exemplar al afișului „dăunător” Siguranței statului român, se preciza.

„Avem onoarea a raporta că firma <<ELIMA>> din Brașov a primit dela soc. <<PHILIPS>> din București, un stoc de 100 exemplare afișe reclamă din cari se anexează un exemplar pentru popularizarea apratelor de radio marca <<PHILIPS>>. După cum se poate constata pe afișe se află o femie care arată cu degetul Budapesta. Acest sistem de reclamă constituind pentru regiunea locuită de minoritari[i] unguri, o propagandă iredentistă maghiară dăunătoare siguranței Statului, s’a confiscat un număr de 50 afișe rămase nerăspândite cari au fost înaintate justiției cu actele încheiate în această cauză”.

După primirea raportului, un superior al Direcției Generale a Poliției (Siguranței) a dispus în penultima zi a anului 1939, după cum reiese din adnotarea de pe marginea documentului, chemarea imediată a reprezentatului societății Philips SAR pentru „a i se pune în vedere rezoluluția Dlui Director”. Conform acesteia, firmei trebuia să i se comunice că „nu se îngăduie nicicum reclame cu conținut de propagandă”. Inginerul Carol Ferester, unul dintre directorii Philips SAR, s-a prezentat la autoritățile polițienești în data de 5 ianuarie 1940 pentru a lua act de acuzațiile aduse companiei, anume „propaganda iredentistă maghiară”. În timpul întrevederii, după ce probabil i s-a explicat de ce s-a ajuns la o asemenea concluzie, acesta s-a angajat să retragă afișele incriminate și să le înlocuiască cu unele corespunzătoare, dar și să fie vigilent ca „asemenea greșeli să nu se mai repete”.

„Subsemnatul inginer Ferester Carol […] declar că am luat cunoștiință de dispozițiunea Direcțiunei Generale a Polițiilor în ceeace privește afișul tipărit pentru popularizarea aparatelor de radio marca Philips. Declar că am și luat măsurile necesare pentru retragerea acestor afișe și înlocuirea lor cu altele conform dispozițiunilor date. Totodată declar că pe viitor vom fi mai vigilenți pentru ca asemenea greșeli să nu se mai repete”.

Sursa afiș: Arhivele Naționale ale României